***

***

niedziela, 6 sierpnia 2017

Cisza

Po ostatniej dyskusji u Olimpii na temat różnych związków wyznaniowych przypomniałam sobie że niedawno trafiła do mnie taka mała książeczka.


Kwakrzy są wyzwaniem najmniej mi znanym.Ich znakiem szczególnym są dla mnie ich spotkania-w CISZY
"Kwakierska modlitwa ma miejsce gdy przynajmniej dwie osoby potrzebują przebywania razem w ciszy i poszukiwaniu Bożej obecności"(...)
"Podczas uważnego,wspólnego przebywania w ciszy,mogą oni odnaleźć spokój ducha oraz odnowić poczucie sensu życia w radości z podziwiania całego Bożego stworzenia"


Bardzo ciekawe.Też uważam,że nieraz chwila ciszy bardziej może wpłynąć na naszą cząstkę duchowości.Niż niż głośne i długie kazania.
Jutro książkę całą przeczytam

15 komentarzy:

  1. W wielu zborach Chrześcijańskich praktykuje się spotkania pod nazwa "czekanie" lub "nasączanie" w obecności Boga. Odbywa się to w ciszy, czasami przy cichej muzyce ze słowami wielbiacymi Boga, cichej modlitwie. Zebrani są zachęcani do zapisywania co im Duch Swiety mówi w tym czasie. Te spotkania są bardzo pomocne dla kogoś kto ma aktywne życie i jest im ciężko skupic się samotnie i medytować.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka samotność w ciszy każdemu z nas od czasu do czasu by się przydała

      Usuń
  2. Polecam film Philipa Groninga "Wielka cisza"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba już widziałam -to dokument o kartuzach

      Usuń
  3. Kwakrzy mogli egzystować tylko jako jakaś część społeczeństwa. Ich przekonania byłyby autodestrukcyjne w czasach kiedy powstawał ruch kwakierski, choć paradoksalnie prezezntowali nimi najbardziej ludzkie i liberalne poglądy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ich pacyfizm chyba nie pasował co niektórym

      Usuń
  4. Wyznań namnożyło się tak wiele, iż człek nie nadąża za ta mnogością.Odnoszę wrażenie,że to idzie o ilość a nie o jakość.
    Modlitwa w ciszy, którą ja nazywam modlitwą serc, także jest
    człowiekowi potrzebna. Wymowne milczenie - Zakony kontemplacyjne istnieją od dawna. Jednak do tego także potrzeba darów Ducha Świętego. Bo nie każdy jest zdolny do tego.
    pozdrawiam Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnogość wyznań daje człowiekowi możliwość wybrania tego,które najbliższe jest jego przekonaniom.
      Nigdy nie było tak,żeby tylko jedna religia wszechwładzę posiadała

      Usuń
  5. Z natury jestem kameralistką - 6 osób razem to już dla mnie tłum. Cisza jest chyba każdemu potrzebna by mógł spokojnie wejrzeć we własne myśli, tyle tylko, że dla wielu myślenie jest towarem deficytowym.
    Biorąc dosłownie jeden z kanonów wiary, że Bóg jest wszędzie, nie widzę i nie czuję najmniejszej potrzeby zbierania się po to, by wspólnie pomilczeć. Do milczenia, skupienia, myślenia i medytacji nie jest mi potrzebne towarzystwo.
    Miłego;)
    P.S.
    Czy zastanowił się ktoś z Was jak mało logiki jest we wszystkich wierzeniach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierzenia maja to do siebie,że nie musisz niczego udowadniać.Wszystko musisz przyjmować przez wiarę-logi i realizmu często w tym brak.

      Usuń
  6. Słyszałem kiedyś o kwakrach, jednak nie wiedziałem o ich obyczajności, że tak powiem. Swojego czasu zastanawiałem się czy nie odnalazłbym się w wierzeniach innych narodów, zwłaszcza Hindusów. Jednak po przemyśleniu sprawy doszedłem do wniosku, że chyba nie. Na razie za mało czuję chrześcijaństwo, więc inne religie to już zupełny Kosmos poznawczy.

    Akurat komarów mało było, więcej much i podobnych owadów. :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dla mnie jakakolwiek religia to kosmos. czasami mam fazę, że zaczynam bardziej interesować się jakimś jej aspektem i wtedy widzę co raz więcej sprzeczności.

      Usuń
  7. Dla mnie Greto, takie chwile wyciszenia, to bardzo istotny czas, duchowo istotny... W ciszy chyba najłatwiej odnaleźć relację z Bogiem... Kiedyś tam, jak byłam dzieckiem, babcia mówiła mi, że cisza przynosi słowo Pana...Hmm...To prawda On w ciszy mówi do nas...
    Serdeczności przesyłam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. w tym zabieganym świecie cisza to cos bardzo rzadkiego ale mającego wielka moc

    OdpowiedzUsuń